ÖVÄRLDEN | FASTLANDET | INFÖR RESAN | UNDER RESAN | ÖLUFFA |
OM GREKLAND | FORUM | E-GUIDER | BOKA HOTELL | SÖK |
Hur fungerar det med båtarna när man öluffar? |
Det är otroligt enkelt att resa mellan öarna, alla bebodda öar har någon form av båtförbindelse. Små öar har båtförbindelser fyra, fem dagar i veckan medan de större trafikeras många gånger varje dag. Bäst båtförbindelse har öar inom samma ögrupp, det är inte lika smidigt att resa mellan ögrupperna: befinner du dig i Kykladerna och vill åka till exempelvis Dodekaneserna har du inte lika stora valmöjligheter.
Katamaran av typen Flying Cat i hamnen på Naxos.
Du kan välja mellan vanliga färjor, bärplansbåtar, katamaraner och diverse lokala småbåtar. Åker du katamaran eller bärplansbåt sitter du inomhus, medan du på färjorna kan välja mellan att sitta inomhus eller ute på däck. Katamaraner och bärplansbåtar går dubbelt så fort som vanliga färjor och kostar ungefär dubbelt så mycket. Antalet platser på katamaraner och flygbåtar är begränsat så boka någon dag innan om du vill vara säker på att få plats, särskilt viktigt är det om du reser under högsäsong. Tänk på att bärplansbåtar och katamaraner oftare ställs in vid dåligt väder än vad stora färjor gör.
Blue Star Ferries i hamnen på Tilos.
Standarden på båtarna är överlag ganska hög, tidigare var det få rederier som bekymrade sig om hur båtarna såg ut eller hur fort de gick, och säkerheten var inte alltid den bästa. Rederierna upptäckte sedermera att resenärerna började ställa krav på både komfort och hastighet.
Panagia Tinou är exempel på färjor som inte finns kvar. Bilden är från Katapola på Amorgos.
Snart är de gamla skräpbåtarna ett minne blott då de allt oftare ersätts av nya fräscha båtar. Restaurangerna ombord har blivit mycket bättre, hastigheten har ökat många knop, AC blir allt vanligare, toaletterna städas flera gånger varje dag och rökförbudet efterföljs (faktiskt). Många av de nya färjorna håller samma klass som våra Finlandsfärjor, exempel på det är rederiet Blue Star Ferries som satsar mycket på komfort och hastighet. |
Utöver de stora rederierna finns det små rederier som oftast bara äger en enda liten båt, exempel på det är Express Skopelitis i Kykladerna och Nissos Kalymnos i Dodekaneserna. De mindre båtarna är vanliga bland småöarna och standarden är inte lika hög.
Nissos Kalymnos trafikerar Samos och öarna i norra Dodekaneserna.
Ombord på båtarna finns alltid någon form av servering oavsett om det är en stor eller en liten båt. På större båtar finns i regel riktiga restauranger. Priserna är högre än på land så det är mer ekonomiskt att ta med sig mat och dryck själv. På vissa av Blue Star Ferries båtar finns hamburgerbarer, typ McDonalds, fast de heter Goodies.
Hamburgerrestaurang på den stora färjan Blue Star Delos.
Båtbiljetter måste köpas i en resebyrå eller på nätet. Priserna bestäms centralt så du behöver inte gå runt och jämföra. Biljetter köper du lämpligast dagen innan du ska åka, eller samma dag, då vet resebyråpersonalen (nästan helt säkert) att båten verkligen går.
Pytteliten resebyrå på den likaledes pyttelilla ön Agathonissi. |
Reser du under högsäsong bör du alltid köpa biljett i god tid, det händer att biljetter till populära rutter säljs slut. Om båten av någon anledning ställs in får du pengarna tillbaka. Om du ångrar dig och vill stanna kvar, och båten du köpt biljett till avgår som planerat, får du tillbaka hälften av biljettpriset. Du får dock inte tillbaka några pengar om du av någon anledning skulle missa en båt.
Så här ser båtbiljetterna ut.
Biljettsystemet är datoriserat. Tidigare kunde man köpa biljetter ombord på båtarna, men i och med den tragiska färjeolyckan utanför Paros i september år 2000 är detta ett minne blott. Den 26 september år 2000 gick färjan Express Samina på grund vid klipporna Portes utandför Parikia, hon sjönk och tog med sig 82 personer ner i djupet, 450 personer överlevde katastrofen. Anledningen till att färjan gick på grund var dåligt väder - det blåste full storm - och ouppmärksam personal. Det sägs att personalen tittade på fotboll. Kaptenen och flera befäl anhölls senare och fick stå till svars för olyckan. Olyckan var ett stort trauma för hela Grekland och året därpå infördes passagerarlistor på alla avgångar.
Express Samina gick på grund vid klipporna Portes utanför Parikia på Paros.
När du köper biljett får du uppge ditt namn för att komma med på passagerarlistan. Namnet skrivs in i datorn och en biljett skrivs ut. I stället för att bokstavera ditt - för grekerna - konstiga namn sjutton gånger är det smidigast att lämna en lapp med namnet på. Skriv namnet med VERSALER, grekerna har av naturliga skäl svårt att tyda våra latinska bokstäver och det är enklare att läsa STORA bokstäver.
Kö för ombordstigning och biljettlämning i hamnen på Karpathos.
Trots att man lämnar över en lapp med namnet tydligt skrivet händer det att det står ett helt annat namn på biljetten. (Min fru hette som ogift Wideberg i efternamn, på hennes biljett stod det WIOLEOLEGR en gång. En annan gång skulle vi åka från Koufonissi till Naxos, på våra biljetter stod det Mr and Mrs Skopelitis. Ett namn som är vanligt på Koufonissi och även var namnet på båten vi skulle åka med.) Biljetten visar du när du går på båten, en del av biljetten rivs av, den andra behåller du. Spara biljetten under hela resan om det mot förmodan skulle bli biljettkontroll. Det är mycket ovanligt, men det händer. |
Med biljetten i hand är det bara att invänta båtens ankomst. I stället för väntsal finns det oftast en "väntfålla" i hamnarna, det är en slags öppen väntsal byggd i betong. Utanför varje "fålla" (på större öar finns det flera) sitter en skylt med färjans namn och information om när båten avgår. När båten lägger till brukar det ta några minuter innan hamnpolisen ger klartecken om att man får gå ombord.
Ombordstigning på stora katamaraner och färjor sker alltid i aktern, som här på Skopelos.
Ombordstigning på stora katamaraner och färjor sker alltid i aktern, på mindre katamaraner och bärplansbåtar går man på i mitten. På vissa båtar måste man lämna ifrån sig sitt bagage, främst på katamaraner, bärplansbåtar och ibland på Blue Star Ferries båtar. Har man tungt bagage kan det vara jobbigt att bära upp det för alla trappor.
Väntfållan i hamnen på Santorini.
När båten närmar sig "din" ö måste du göra dig klar för avstigning. Strax innan båten kommer fram till hamnen ropas öns namn ut ur högtalarna. Gå då till utgången, som oftast ligger på bildäck, och vänta tills de öppnar rampen till akterdäck. Båtarna stannar så kort tid de kan i hamnarna för att hålla tidtabellen, det går alltså inte att stå kvar på däck och njuta av utsikten och vänta på att båten lagt till.
Färjorna stannar kort tid i hamnarna, som här i hamnen på Iraklia. |
Här är några andra tips.Åk vidare samma dag Börja längst bort Åk korta sträckor
Åk gärna korta sträckor, som här mellan Telendos och Kalymnos. Båtresan tar fem minuter.
Åk på morgonen
Att komma fram när det är mörkt är inte att föredra, som här i hamnen på Symi.
Avsluta med några dagar på sista ön « Föregående kapitel | Startsidan | Nästa kapitel »
Öluffarskolan finns även som PDF-guide och kan köpas här » |
HEM |
OM KALIMERA |
STÖD KALIMERA |
COOKIES |
SÖK |
E-GUIDER |
BOKA HOTELL |
ENGLISH |
© 1997-2024 Janne Eklund/Kalimera |